Blog

Hoe werk je beter samen met je distributeur?

‘Christoph uit Duitsland.’ Henks ogen gaan glimmen. ‘Verkochten ál onze distributeurs maar zo veel.’ Henk heeft problemen met distributeurs. We bespreken wat hij er aan kan doen. Waarom werk je eigenlijk met een distributeur? Henk is in zijn eentje verantwoordelijk voor de export van meetinstrumenten naar 20 landen. Hij heeft

2019-05-17T14:11:37+02:00april 17th, 2019|Categories: Marktentree|

Hoe belangrijk is export voor jouw bedrijf?

Exportambities realiseren: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Al een tijdje fascineert het me waarom het ene bedrijf wel groeit in het buitenland en het andere niet. Het economisch tij, politieke ontwikkelingen, de mate van concurrentie en het aangeboden product of dienst zijn zeker van invloed, maar vormen geen sluitende

2019-05-17T14:17:31+02:00januari 22nd, 2019|Categories: Exportstrategie|

Moet ik een eigen vestiging in het buitenland openen?

Een concrete vraag die je ook concreet kunt beantwoorden, maar niet met een simpel ja of nee. Toeleverancier Neem bijvoorbeeld het bedrijf dat als toeleverancier voor de machinebouw al een aantal jaren in Duitsland voet aan de grond probeert te krijgen. De producten zijn maatwerk en kunnen niet op voorraad

2019-05-17T14:18:24+02:00november 19th, 2018|Categories: Marktentree|

Hoe maak je een exportplan dat werkt

Het traditionele exportplan heeft denk ik zijn langste tijd gehad. Traditioneel in de zin van een uitgebreid rapport met een meerjarig plan van aanpak. Door digitalisering en allerlei geopolitieke ontwikkelingen zul je veel sneller dan voorheen moeten reageren en je plannen bijstellen. Ik ben ook benieuwd hoeveel plannen daadwerkelijk actief

2019-05-17T14:19:24+02:00oktober 16th, 2018|Categories: Exportplan|

Drie zaken die de uitvoering van exportactiviteiten belemmeren

Stel, je hebt serieuze exportplannen. Je ziet kansen in het buitenland of export is nodig om toekomstbestendig te zijn. Je hebt je verdiept in de mogelijkheden en wellicht ook al een plan van aanpak opgesteld. En dan…. stokt het. Niet omdat je niet meer internationaal wilt groeien, maar omdat het

2019-05-17T14:20:16+02:00september 19th, 2018|Categories: Exportplan|

Tips voor het werken met distributeurs

Voor veel MKB-bedrijven is het werken met distributeurs een logische keuze. Zonder dat er hele grote investeringen nodig heb je  een lokale vertegenwoordiging met kennis van de markt, taal en cultuur. Tegelijkertijd is het een bron van frustratie en teleurstelling als de resultaten achterblijven bij de verwachtingen. Wat kun je

2019-05-17T14:22:22+02:00oktober 16th, 2017|Categories: Marktentree|