Exportstrategie

Moet het roer om – om sterker uit de crisis te komen?

3 minuten leestijd
Zeilen met meewind is koers houden met je voeten op het dek en het roer losjes vast. Maar zodra je het roer omgooit, moet je...

Zeilen met meewind is koers houden met je voeten op het dek en het roer losjes vast. Maar zodra je het roer omgooit, moet je tegen de wind in laveren en je meer inspannen om je koers vast te houden. Hoe beter je kunt sturen, hoe minder slagen je nodig hebt om je bestemming te bereiken.

De Coronacrisis is als het plotseling draaien van de wind met 180 graden. Je dacht dat je nog voor de wind aan het varen was, maar wordt overvallen door een forse tegenwind.

Op de tegenwind van vraaguitval door lockdown maatregelen en gesloten grenzen heb je weinig invloed. Je kunt wel draaien aan de knoppen van je businessmodel.

Bereidheid tot veranderen

Het roer om begint met de bereidheid om te veranderen om zo sterker uit de crisis te komen. Als je hoopt, dat je deze tijd moet zien te overbruggen, waarna alles weer zoals vanouds wordt, ga je niet fundamenteel aanpassingen in je bedrijf doen. De vraag is, of je je dat kunt veroorloven om te overleven.

Veranderen kost moeite en heb je niet een-twee-drie voor elkaar. Zeker niet als het betekent, dat je je manier van werken moet aanpassen. Dat is niet alleen moeilijk voor jezelf, maar ook voor je medewerkers. Hoe beter het je lukt om duidelijk te maken, waarom veranderen echt nodig is, hoe groter de kans van slagen is.

Veranderen in kleine stappen

Het roer om betekent overigens niet, dat alles anders moet. Houd het simpel en begin met kleine aanpassingen. Die kun je makkelijk en met weinig risico doorvoeren.

Schrijf als eerste stap 5 sterke punten van je bedrijf op. Daar ligt je kracht en onderscheiden vermogen, waar je de nadruk op moet leggen in je contacten met klanten.

Richt je daarna op 3 punten, die je op korte termijn verbeteren kunt. Maak ze concreet en plan in wanneer en hoe je ze gaat aanpakken.

Welke koers wil je varen met je bedrijf?

De koers van je bedrijf pas je aan, door na te gaan welke strategie en acties je nodig hebt om de continuïteit van je bedrijf veilig te stellen. Kijk zowel naar je kansen in de markt en hoe je je klanten benadert, als naar wat dat betekent voor je manier van werken. Kies vervolgens één punt, dat je verder wilt ontwikkelen.

Eén onderwerp zorgt voor focus en overzicht en is bovendien al ingewikkeld genoeg. Met een open en kritische blik naar je bedrijf kijken, is noodzakelijk maar tegelijkertijd een uitdaging. Je kunt blind worden voor een ander perspectief, omdat je nu eenmaal op een bepaalde manier werkt.

Ga dus na of je de omslag zelf kunt maken, of dat je er ondersteuning bij nodig hebt. Iemand van buiten het bedrijf kijkt met verse ogen en ziet mogelijkheden, die je zelf wellicht nog niet had gezien.

Samenvattend:

  • Benoem 5 sterke punten van je bedrijf en leg er de nadruk op in je klantcontact.
  • Kies 3 punten, die je op korte termijn verbeteren kunt.
  • Kies 1 ontwikkelpunt, waarmee je je bedrijf toekomstbesteding maakt.

Verder praten? Maak een kennismakingsafspraak.