Blog

Hoe belangrijk is export voor jouw bedrijf?

Exportambities realiseren: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Al een tijdje fascineert het me waarom het ene bedrijf wel groeit in het buitenland en het andere niet. Het economisch tij, politieke ontwikkelingen, de mate van concurrentie en het aangeboden product of dienst zijn zeker van invloed, maar vormen geen sluitende

2019-09-02T12:07:37+02:00januari 22nd, 2019|Categorieën: Exportstrategie|

Moet ik een eigen vestiging in het buitenland openen?

Een concrete vraag die je ook concreet kunt beantwoorden, maar niet met een simpel ja of nee. Toeleverancier Neem bijvoorbeeld het bedrijf dat als toeleverancier voor de machinebouw al een aantal jaren in Duitsland voet aan de grond probeert te krijgen. De producten zijn maatwerk en kunnen niet op voorraad

2019-09-02T12:37:22+02:00november 19th, 2018|Categorieën: Marktentree|

Hoe maak je een exportplan dat werkt

Het traditionele exportplan heeft denk ik zijn langste tijd gehad. Traditioneel in de zin van een uitgebreid rapport met een meerjarig plan van aanpak. Door digitalisering en allerlei geopolitieke ontwikkelingen zul je veel sneller dan voorheen moeten reageren en je plannen bijstellen. Ik ben ook benieuwd hoeveel plannen daadwerkelijk actief

2019-09-02T12:37:37+02:00oktober 16th, 2018|Categorieën: Exportplan|

Drie zaken die de uitvoering van exportactiviteiten belemmeren

Stel, je hebt serieuze exportplannen. Je ziet kansen in het buitenland of export is nodig om toekomstbestendig te zijn. Je hebt je verdiept in de mogelijkheden en wellicht ook al een plan van aanpak opgesteld. En dan…. stokt het. Niet omdat je niet meer internationaal wilt groeien, maar omdat het

2019-09-02T12:37:42+02:00september 19th, 2018|Categorieën: Exportplan|

Welk type exporteur bent u?

Hoe benadert u export? Heel strategisch of meer passief, als aanvulling op orders uit Nederland? Ruwweg kunnen we een onderscheid maken in 4 types exporteurs. Strategische exporteur Export is onderdeel van zijn/haar bedrijfsstrategie. Hij benadert en bewerkt buitenlandse markten actief en heeft hiervoor een duidelijk plan. Doelstellingen, marktentreestrategie, verkoop &

2019-05-17T14:23:18+02:00september 18th, 2017|Categorieën: Exportstrategie|

Effectief deelnemen aan handelsmissies

Handelsmissies zijn er in soorten en maten. Grote missies onder leiding van de koning of een bewindspersoon en missies van een paar bedrijven uit een bepaalde sector, naar markten ver weg of markten dichtbij. Door het gezamenlijk programma is het een laagdrempelige manier om nieuwe markten te verkennen. Hoe effectief

2019-05-17T14:24:18+02:00juni 22nd, 2017|Categorieën: Exportmarketing|

Het einde van globalisering?

Als je kijkt naar de berichten in de krant met de populariteit van euro-sceptici, de Brexit en de verkiezing van Trump, meer aandacht voor de schaduwkanten van globalisering en toenemende belangstelling voor lokaal of regionaal geproduceerde producten, dan lijkt het einde van globalisering inderdaad nabij. Bovendien ondervinden exporteurs volgens Trends

2019-05-17T14:25:17+02:00juni 22nd, 2017|Categorieën: Exportstrategie|

Aan de slag met marktselectie

Wat doe je als je bedolven wordt onder de aanvragen, meerdere opties open moet houden vanwege lange acquisitietrajecten, beperkte mogelijkheden hebt om alle mogelijkheden op te volgen, maar wel wilt groeien in het buitenland? In verschillende bewoordingen en met een net iets andere insteek wordt ons deze vraag over marktselectie

2019-07-10T18:06:42+02:00februari 17th, 2017|Categorieën: Marktselectie|