Blog

Effectief deelnemen aan handelsmissies

2018-11-16T14:46:11+00:00juni 22nd, 2017|Categories: Handelsmissies|Tags: , |

Handelsmissies zijn er in soorten en maten. Grote missies onder leiding van de koning of een bewindspersoon en missies van een paar bedrijven uit een bepaalde sector, naar markten ver weg of markten dichtbij. Door het gezamenlijk programma is het een laagdrempelige manier om nieuwe markten te verkennen. Hoe effectief is deelnemen aan een handelsmissie?

Het einde van globalisering?

2018-04-09T10:39:37+00:00juni 22nd, 2017|Categories: Globalisering|Tags: |

Als je kijkt naar de berichten in de krant met de populariteit van euro-sceptici, de Brexit en de verkiezing van Trump, meer aandacht voor de schaduwkanten van globalisering en toenemende belangstelling voor lokaal of regionaal geproduceerde producten, dan lijkt het einde van globalisering inderdaad nabij. Bovendien ondervinden exporteurs volgens Trends in Export 2017 ook daadwerkelijk

Aan de slag met marktselectie

2018-04-09T10:39:38+00:00februari 17th, 2017|Categories: Export, Marktentree|Tags: |

Wat doe je als je bedolven wordt onder de aanvragen, meerdere opties open moet houden vanwege lange acquisitietrajecten, beperkte mogelijkheden hebt om alle mogelijkheden op te volgen, maar wel wilt groeien in het buitenland? In verschillende bewoordingen en met een net iets andere insteek wordt ons deze vraag over marktselectie met enige regelmaat gesteld. Goed

Exportplan schrijven of gewoon doen?

2018-11-29T15:51:12+00:00augustus 19th, 2016|Categories: Export, Strategie|Tags: |

Export is mensenwerk en de mensen verschillen. Je hebt denkers en doeners; mensen die zich graag grondig voorbereiden (en een exportplan schrijven) en mensen die gewoon beginnen en daarna de zaken die ze tegenkomen wel oplossen. Voor beide benadering is wat te zeggen, het is niet of - of. De opvatting die we het meest