Organisatieontwikkeling

De belangrijkste succesfactoren van export: focus, commitment en tijd & geld ervoor vrij maken, liggen in de eigen organisatie.

International business development kan dan ook niet zonder gelijktijdige ontwikkeling van de (export)organisatie. Zien uw medewerkers het belang van export voor uw bedrijf? Hebben ze voldoende kennis en vaardigheden van export om offertes en orders goed te kunnen afronden? Hoeveel talenkennis is er binnen het bedrijf aanwezig? Zijn bedrijfsprocessen goed op elkaar afgestemd, zodat productie en aflevering geen vertragingen oplopen?  Wat is er nodig om de volgende stap in exportomzet te kunnen maken?

 

Werkwijze

Aan de hand van een scan maken we eerst een ‘foto’ van uw bedrijf, waarbij we ons concentreren op uw exportactiviteiten. Wat zijn uw sterke punten en waar liggen knelpunten die internationale groei in de weg staan? Op basis van deze uitkomsten maken we samen met u een plan van aanpak en trainen we u en/of uw medewerkers, indien nodig, on the job. Waar kunt u direct verbeteren, wat heeft meer tijd nodig, wat kunt u zelf en op welke punten kunnen we u ondersteunen. Helder, concreet, afgebakend en met duidelijke afspraken. Benieuwd hoe we u kunnen helpen de volgende stap in uw organisatieontwikkeling te maken? Neem contact met ons op en plan een kennismakingsgesprek.

Organisatieontwikkeling – casus

Wij werden benaderd door een bedrijf dat al geruime tijd exporteerde en waar een tweemans binnendienst afdeling verantwoordelijk was voor de afwikkeling van exportoffertes en -orders.  De medewerkers waren al jaren in dienst en geleidelijk aan in de export gerold. Bij de groei van de exportactiviteiten bleek dat er er onvoldoende kennis en vaardigheden met betrekking tot export aanwezig was. Documenten werden niet altijd conform L/C ingevuld, er moesten nazendingen op orders plaatsvinden met vertragingen, problemen aan de grens en ontevreden klanten tot gevolg.

We hebben voor dit bedrijf de knelpunten in kaart gebracht, een voorstel gemaakt om bedrijfsprocessen te stroomlijnen en in samenwerking met de medewerkers checklists gemaakt voor het verwerken van exportoffertes en -orders. Daarnaast heeft een van de medewerkers een (externe) cursus exportvaardigheden gevolgd.

Inmiddels loopt de exportafdeling op rolletjes, worden er veel minder fouten gemaakt en is de klanttevredenheid toegenomen.