Drie zaken die de uitvoering van exportactiviteiten belemmeren

Drie zaken die de uitvoering van exportactiviteiten belemmeren

Stel, je hebt serieuze exportplannen. Je ziet kansen in het buitenland of export is nodig om toekomstbestendig te zijn. Je hebt je verdiept in de mogelijkheden en wellicht ook al een plan van aanpak opgesteld.

En dan…. stokt het. Niet omdat je niet meer internationaal wilt groeien, maar omdat het lastiger is dan je dacht om daadwerkelijk tot uitvoering van je exportplannen te komen.

Een scenario, dat ik regelmatig tegenkom en waar mijn handen nogal van gaan jeuken. Ik vind het zo zonde van de tijd en moeite die al in de voorbereiding is gestoken om daar geen vervolg aan te geven.

Maar, hoe komt dat nu eigenlijk? Ik zie een aantal oorzaken.

  • Gebrek aan technisch geschoold personeel.
    Schaarste op de arbeidsmarkt maakt het aantrekken en behouden van technisch personeel een uitdaging. Als de verkoopopdrachten stijgen, kun je nog wel een tijdje met dezelfde mensen meer doen, maar daar zit een bovengrens aan. Als je dan geen nieuwe mensen kunt vinden, belemmert het de groeimogelijkheden, in Nederland maar zeker ook internationaal. Ik hoor de laatste tijd steeds vaker van ondernemers dat ze hier tegen aan lopen. Een simpele oplossing is niet zo makkelijk te vinden.
  • Gebrek aan tijd in het huidige verkoopteam
    Veel MKB-bedrijven hebben kleine verkoopteams, die druk bezet zijn. Iedereen snapt dat het opzetten van export en het vinden van een goede buitenlandse partners tijd en moeite kost. Maar die tijd is moeilijk te vinden. Tegelijkertijd is het ook een soort kip-ei verhaal. Het loont nog niet om iemand voor export aan te nemen, en zonder aandacht voor export gaat groei in het buitenland lastig worden. Een oplossing kan zijn om tijdelijk een specialist in te huren die de noodzakelijke eerste stappen uitvoert.
  • Gebrek aan focus voor export
    Iedere dag zijn er tig zaken die je aandacht vragen. Het is heel makkelijk om meegezogen te worden in de waan van de dag. Sommige zaken zijn echt dringend, maar niet alles. Bewust aandacht aan exportgroei besteden raakt dan nog wel eens ondergesneeuwd.
    Focus raakt ook aan urgentie. Heb je goed in beeld hoe belangrijk is export voor je bedrijf? Wat betekent het als exportgroei niet van de grond komt? Niet alleen voor vandaag en morgen, maar hoe zit het over een paar jaar? Hoeveel aandacht zou export moeten krijgen?

Herkenbaar, of juist helemaal niet? Wat belemmert jou om exportgroei te realiseren?

2018-11-07T09:49:45+00:00september 19th, 2018|Categories: Export, exportuitvoering, Knelpunten|Tags: , , , |