Handelsmissies zijn er in soorten en maten. Grote missies onder leiding van de koning of een bewindspersoon en missies van een paar bedrijven uit een bepaalde sector, naar markten ver weg of markten dichtbij. Door het gezamenlijk programma is het een laagdrempelige manier om nieuwe markten te verkennen.
Hoe effectief is deelnemen aan een handelsmissie?
De verwachtingen zijn vaak hoog gespannen, maar kunnen niet altijd waar gemaakt worden. Ruwweg bestaat een handelsmissie uit 3 fasen: voorbereiding, uitvoering en follow-up. Als individuele deelnemer heb je vooral invloed op de voorbereiding en follow-up. Programma en matchmaking is vooral het pakkie-an van de missie organisator. In dit artikel concentreren we ons dan ook op die 2 fasen.
Voorbereiding
Doel
Een belangrijke eerste vraag is waarom je deelneemt aan de missie en, daaraan gekoppeld, wat je ermee wilt bereiken. Ga je vooral mee om je te oriënteren op een nieuwe markt om te onderzoeken of er kansen liggen? Of is het een nadere verkenning van een land waar je al langer mee bezig bent en wellicht al contacten hebt opgedaan. In het tweede geval is de kans groter dat je met concrete resultaten naar huis komt, terwijl je in het eerste geval een beter onderbouwde keus voor het land kunt maken (of besluit dat er onvoldoende kansen zijn).
Onafhankelijk van de reden waarom je met een missie meegaat, voorbereiding op het land, cultuur, en do’s en don’ts van het zakendoen is een must.
Daarnaast loont het zich om een gedetailleerd profiel op te stellen van de bedrijven en organisaties die je zou willen ontmoeten. Hoe beter het profiel, hoe makkelijker het wordt om met de juiste mensen aan tafel te komen.
Zorg verder voor een goede presentatie van je bedrijf, voldoende visitekaartjes en gespreksvoorbereiding.
Followup
Na de handelsmissie begint eigenlijk pas het echte werk. Terug op kantoor ligt er werk te wachten en schiet een goede opvolging er vaak bij in.
Een van de belangrijkste tips is dan ook om tijd in te plannen om gelegde contacten tijdens de handelsmissie op te volgen. Houd de contacten warm, mail, bel en schift de meest veelbelovende eruit.
Heb geduld en een lange adem. Afspraken die meteen een order tot gevolg hebben, zijn eerder de uitzondering dan de regel. Er zullen meerdere afspraken en bezoeken nodig zijn om tot een vruchtbare zakenrelatie te komen.
Een goede voorbereiding, uitvoering èn opvolging maakt deelname aan een handelsmissie effectiever.
Informatie over komende handelsmissies vind je op www.internationaalondernemen.nl