Exportstrategie

Export zonder visie is als zeilen zonder roer

4 minuten leestijd
Mijn visie op export? Ik krijg de kriebels van visie. Ja, wat moet je ermee. Managementjargon. Typisch iets wat je in een businessplan zet en...

Mijn visie op export?
Ik krijg de kriebels van visie.

Ja, wat moet je ermee. Managementjargon. Typisch iets wat je in een businessplan zet en daarna nooit meer naar kijkt. Of kun je er ook echt wat mee?

 

Waarom zou je nadenken over de koers van je bedrijf?

De economie draait goed en dat zie je terug in je bedrijf. Orders zijn niet aan te slepen en als je een lasser zoekt, dan moet je snel zijn, anders heeft je concurrent hem al aangenomen.

Maar blijft het zo? Brexit, de handelsoorlog tussen China en de VS, oplopende spanningen in het Midden-Oosten, de stikstofuitspraak van de Raad van State kunnen allemaal roet in het eten gooien. De Troonrede noemt het zelfs een winstwaarschuwing.

Je hoeft niet te gaan zitten somberen in een hoekje, maar nadenken wat deze ontwikkelingen voor je bedrijf betekenen is verstandig.

Wim is machinebouwer en werkt hard in zijn eigen bedrijf. Hij heeft het zo druk, dat hij alle zeilen moet bij zetten om orders op tijd geleverd te krijgen. Een paar jaar geleden had hij juist extra orders nodig. Toen keek hij naar het buitenland en heeft hij een paar kleine orders geleverd aan een Duitse klant. Wim heeft nu meer dan genoeg werk in Nederland en export heeft geen prioriteit.

Ik spreek veel ondernemers zoals Wim. Ze moeten dagelijks veel ballen in de lucht houden en komen er niet aan toe om een koers voor hun bedrijf uit te zetten. Als het goed gaat, gaat alle aandacht naar klanten in de buurt. Pas als het slechter gaat denken ze aan export.

Als je met zeilen koers wilt houden, focus je op een vast punt op de wal. Als je teveel let op het water vlakbij ga je zwalken. Exporteren zonder visie is als zeilen zonder roer. Je kunt wel bijsturen met de zeilen, maar de koers vasthouden is moeilijk.

 

Hoe ziet je bedrijf er over vijf jaar uit?

In de kern is dat je visie. Hoe zie jij de toekomst van je bedrijf? Wat denk je dat er gaat veranderen in je sector? Welke kant moet je bedrijf op als je relevant wilt blijven? Heb je export nodig om te overleven?

Hoe beter jij voor ogen hebt wat je wilt, hoe makkelijker het wordt om richting te kiezen èn de koers vast te houden.

Jan, eigenaar van een machinebouw bedrijf, zegt het zo:  ‘We boeren nu goed en moeten ons inspannen om onze levertijden laag te houden. Maar dat blijft niet zo. Er komt echt wel weer een recessie en daar ga ik niet op wachten. We hebben een marktaandeel in Nederland van meer dan 85%. Groei moet dus uit het buitenland komen. Koopprocessen in onze branche zijn lang. Daarom wil ik nu vast de eerste stappen op de Belgische markt zetten, zodat we kunnen versnellen als de vraag in Nederland terugvalt.’

 

Voor export heb je een lange termijn visie nodig

De eerste paar toevallige exportorders zijn niet zo moeilijk. Structureel exporteren kost meer moeite en red je niet met hapsnap werk. Het duurt vaak 2 tot 3 jaar voordat export echt gaat lopen en het kost tijd en moeite.

Rien, producent van dakdeksystemen weet wat hij met zijn bedrijf wil. Export is nodig voor de continuïteit. Hij maakt er er 2 dagen in de week voor vrij.
Hij begon 5 jaar tijd geleden met exporteren. Inmiddels exporteert hij 25% van zijn omzet, naar 10 landen in de EU. ‘Ik ben met export begonnen, omdat ik mijn risico’s wilde spreiden. Ik vond mijn bedrijf te kwetsbaar met alleen Nederlandse klanten. De start in Duitsland ging moeizaam, maar na 2 jaar begon het te lopen en toen ging het snel.’

Een visie ontwikkelen is niet ingewikkeld. In een paar uur kom je een heel eind. Je moet er even voor gaan zitten en je gedachten en ideeën op een rijtje zetten. Als je dat goed doet, geeft het je richting en is het meer dan een verplicht onderdeel in een businessplan.

 

Hoe ziet jouw visie op export eruit?

  • Wat denk je dat er de komende vijf jaar in je sector gaan veranderen?
  • Wat betekent dat voor je bedrijf?
  • Welke keuzes moet je maken om relevant te blijven voor je klanten?
  • Hoe belangrijk is export voor je bedrijf?

 

N.B. Kun je handvatten gebruiken om een exportvisie voor je bedrijf op te stellen? Ik heb een kant-en-klare checklist voor je. Mail me op info@xportwise.nl en ik stuur hem naar je toe.