Exportstrategie

Hoe belangrijk is export voor jouw bedrijf?

2 minuten leestijd
Exportambities realiseren: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Al een tijdje fascineert het me waarom het ene bedrijf wel groeit in het buitenland en het...

Exportambities realiseren: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Al een tijdje fascineert het me waarom het ene bedrijf wel groeit in het buitenland en het andere niet.

Het economisch tij, politieke ontwikkelingen, de mate van concurrentie en het aangeboden product of dienst zijn zeker van invloed, maar vormen geen sluitende verklaring.

De diepere oorzaken liggen in het bedrijf zelf. Werk je je ambities uit in een plan van aanpak, dat je vervolgens ook daadwerkelijk gaat uitvoeren. Of blijven je plannen vaag en zet je daardoor onvoldoende concrete stappen richting export. Oftewel, hoe gefocust ben je op exportgroei?

Urgentie

Voor focus is een bepaalde mate van urgentie nodig.

Als je erover nadenkt wat het betekent voor je bedrijf als export niet goed van de grond komt, dan kun je tot de conclusie komen dat het voor jou niet uitmaakt. Export is namelijk verwaarloosbaar in de omzet en je hebt nog voldoende groeimogelijkheden in Nederland.
Aan de andere kant van het spectrum kan export cruciaal zijn voor het voortbestaan van je bedrijf.

Meestal zul je hier ergens tussenin zitten: je bent niet helemaal tevreden over de exportresultaten, maar op korte termijn heeft dat geen desastreuze gevolgen. Dan is het verleidelijk om niet heel diepgaand over je exportambities na te denken en ze concreet uit te werken. Het is misschien wel belangrijk, maar niet urgent.

Hoe noodzakelijker export is voor je bedrijf, op korte èn op lange termijn, hoe groter de wil tot slagen en hoe meer nadruk erop komt te liggen.

Wat betekent dit voor de dagelijkse praktijk?

Aanpak

Als je export urgent genoeg vindt om verder mee aan de slag te gaan, dan zul je actie moeten ondernemen:
Doelen stellen en keuzes maken: wat wil je bereiken
Een kritische blik: wat gaat er goed, wat kan er beter
Een plan van aanpak maken: wat moet er gebeuren, door wie en wanneer
Draagvlak creëren: je kunt het niet alleen
Plannen uitvoeren: zorgvuldig monitoren en zo nodig aanpassen

Hoe belangrijk is export voor je bedrijf? Exportgroei start met deze vraag en met de bereidheid om concrete vervolgstappen te maken.

Hulp nodig? Neem contact op en maak een vrijblijvende afspraak.