Gesloten grenzen, niet kunnen reizen, afgelaste beurzen en handelsmissies.
Internationaal zakendoen in Coronatijd is zakendoen op afstand. De techniek daarvoor was er al. Elkaar online ontmoeten was tot voor kort geen serieus alternatief voor een persoonlijke ontmoeting.
Structureel meer digitaal werken
In de afgelopen maanden hebben we allemaal noodgedwongen ervaring opgedaan met online videobellen. Het is efficiënt en blijkt verrassend goed te werken. Soms is het zelfs makkelijker om op korte termijn een groep mensen bij elkaar te krijgen.
Tegelijkertijd is het geen vervanging van ‘live’ afspraken. Je mist de non-verbale communicatie en het informele contact, dat je alleen meekrijgt als je iemand in het echt ontmoet.
Hoewel de structurele gevolgen van Covid-19 op internationaal zakendoen nog niet duidelijk zijn, verwacht ik dat de digitalisering in export toeneemt. Deels als gevolg van de recente ervaringen met online werken, deels als gevolg van een al aanwezige onderliggende trend.
Waar zie ik kansen voor digitalisering in export?
Digitale handelsmissies
Online match-making kan een prima manier zijn om je als bedrijf te presenteren en de eerste contacten te leggen. Je kunt laagdrempelig ontdekken of er een klik is met de potentiële zakenpartner waarmee je gematcht bent.
Elkaar digitaal ontmoeten is pas het begin. Je moet de gelegde contacten opvolgen. In dat opzicht verschillen een digitale en een traditionele handelsmissie weinig van elkaar.
Een bezoek aan de exportmarkt hoort bij het vervolgtraject. Niet alleen om de ‘couleur locale’ op te snuiven, maar vooral om elkaar te ontmoeten. Je gaat pas zakendoen als je een relatie hebt opgebouwd.
Nieuwe zakenrelaties opbouwen zal dus meer hybride, een combinatie van online en offline, worden.
E-commerce
B2B e-commerce zit al langer in de lift en zal verder versnellen. De zoektocht naar nieuwe leveranciers en klanten begint steeds vaker online. Voor je klanten is efficiëncy, gemak en tijdsbesparing een motief om online te bestellen.
De basis is een goed werkende en vindbare website in meerdere talen. Daarnaast is duidelijke informatie en een goed werkend bestel- en leverproces een basisvoorwaarde.
E-commerce integreren in je bedrijfsvoering vergt een aanpassing. In je manier van verkopen en orders verwerken en investeringen in de online infrastructuur.
Onderhoud en service
Als je niet kunt reizen en er onderhoud of service moet plaatsvinden aan jouw machines aan de andere kant van de wereld heb je alternatieven nodig. Via een videoverbinding kun je een monteur door de werkzaamheden heen praten.
Nu is het een noodoplossing, maar je kunt er een verdienmodel van maken. Om een hoogwaardige onderhoudsservice op afstand op te zetten moet je investeringen doen in techniek, online infrastructuur, opleiding en training van je personeel. Dat heb je niet een-twee-drie voor elkaar, maar kan je wel een concurrentievoordeel opleveren.
Ook dit is een trend die al langer zichtbaar is, maar nu in een stroomversnelling terecht komt.
Online samenwerken
Bestaande contacten kun je prima online onderhouden. Uiteraard moet je elkaar wel af en toe in persoon ontmoeten, Maar moet je echt met drie man naar Singapore vliegen voor een vergadering van een halve dag? Soms zal dat zeker het geval zijn, maar het is niet meer vanzelfsprekend.
Er zal minder zakelijk gereisd worden en reizen worden bewuster gepland.
Kortom, reële opties voor digitalisering in export zijn:
- Digitale handelsmissie zijn een aanvulling op het bestaande aanbod
- B2B e-commerce neemt toe
- Ontwikkeling van service en onderhoud op afstand
- Werken op afstand, waardoor er minder en bewuster zakelijk wordt gereisd
Welke mogelijkheden zie jij voor het digitaliseren van export? Ik adviseer je graag over de mogelijkheden die jouw bedrijf vooruit helpen.
Neem contact op