90% van de exporteurs zijn kleine mkb-bedrijven. Ze hebben minder dan 50 werknemers. Jij bent dus geen uitzondering: je bent de regel. Het vervelende is, dat je dezelfde uitdagingen hebt als grote bedrijven, maar je hebt minder tijd, minder geld en minder mensen.
Je moet dus slim zijn. Je moet slim kiezen waar je tijd en geld aan besteedt, en snel bijsturen als het niet werkt. Ik geef je tips.
1 – Onderneem actie
Alles begint bij de eerste stap. Je kunt nog zulke mooie plannen hebben, maar als je geen actie onderneemt blijft het bij een plan.
Het klinkt als een open deur en dat is het ook. Toch noem ik het als eerste tip.
In de praktijk zie ik namelijk te vaak, dat het enthousiasme voor export er is, het plan ook, maar dat de uitvoering niet op gang komt. Echt jammer van de tijd en moeite, die je er al in hebt gestoken. Zeker als je moet woekeren met je tijd.
2 – Focus – wil niet te veel tegelijk
In een klein mkb-bedrijf heb je niet de luxe om je alleen op één ding te concentreren. Daarvoor is er simpelweg te veel te doen met een beperkt aantal mensen. Vaak doe je export erbij en ligt de nadruk op de dagelijkse gang van zaken.
Die realiteit bepaalt je mogelijkheden. Als je al tot over je oren in het werk zit, lukt het niet om ook nog een nieuwe buitenlandse markt aan te boren. Hoe overtuigd je ook bent van je exportkansen.
Dat betekent niet, dat je export moet laten zitten. Je doet er misschien wat langer over, maar met kleine stappen vooruit kom je er ook. Focus op wat haalbaar is. Je kunt beter één buitenlandse markt goed doen, dan drie half of export er een beetje bij laten hangen.
3 – Maak scherpe keuzes
Als klein mkb-bedrijf kun je niet alles. Je moet dus kiezen. Keuzes bij export gaan over wat, aan wie en hoe. Ik licht het toe.
Wat – Welke producten wil je exporteren: alleen je standaardproducten, best lopende model of je hele portfolio? Hoe uitgebreider je productenpakket, hoe complexer je verkoop- en marketinginspanningen.
Aan wie – Hoe preciezer je je doelgroep hebt bepaald, hoe makkelijker het wordt om te kiezen wat je wel en niet doet. Ook kun je zo je verkoop- en marketingactiviteiten gerichter inzetten. Dat bespaart je tijd.
Hoe – Wil je in het buitenland rechtstreeks aan je eindklant verkopen of schakel je een lokale zakenpartner in? Het verkoopkanaal kan overigens per land verschillen. Realiseer je wel, dat je marktentreestrategie een strategische keuze is, die je niet makkelijk aanpast.
De keuzes over wat je kunt behappen, kun je alleen zelf maken. Maar, hoe scherper je kiest, hoe makkelijker het wordt om je te blijven focussen op wat je wilt bereiken.
4 – Maak je plannen concreet
Zeggen dat je naar Duitsland wilt exporteren is een goed begin, maar nog geen plan. Daarvoor is het te vaag. Een plan heeft handen en voeten nodig.
Duitsland is een groot land. Bepaal of je je op heel Duitsland wilt richten of op één of twee deelstaten. Geef ook concreet aan hoe je een lokale partner gaat zoeken en hoe je je marketing en verkoop vorm wilt geven. Daarnaast wil je wellicht in je bedrijf enkele processen aanpassen.
Een stappenplan is een prima hulpmiddel om je plannen concreet te maken. Beschrijf wat je gaat doen, wie het gaat doen en wanneer het klaar moet zijn. Dat geeft jou en je medewerkers handvatten om in actie te komen.
5 – Evalueer en stuur bij
Het is een goed idee om regelmatig na te gaan of je nog op koers ligt met je exportactiviteiten. Juíst als je krap in de tijd zit en een beperkte capaciteit van mensen en middelen hebt.
Plan op gezette tijden, bijvoorbeeld ieder kwartaal, een moment in, waarop je terugkijkt op wat je gerealiseerd hebt en voortuit blikt op waar je naar toe wilt. Je hebt dan snel overzicht van wat er terecht is gekomen van je plannen en waar je bij moet sturen.
Ook als klein mkb-bedrijf kun je succesvol exporteren
- Kom in actie
- Focus op wat haalbaar is
- Maak scherpe keuzes over wat je wel en niet doet
- Zet je plannen om in concrete acties
- Houd de voortgang in de gaten en stuur bij als het nodig is
Loop je gaandeweg tegen knelpunten of onvoorziene uitdagingen aan? Neem contact met me op en laten we samen zoeken naar oplossingen.