‘Voldoende tijd’.
Roel hoeft niet lang na te denken over zijn antwoord. ‘We hebben het zo druk, dat we geen tijd hebben om onze exportplannen uit te voeren. We willen wel, maar in de praktijk kijken we op vrijdagmiddag tussen drie en vijf naar export. Dat zet geen zoden aan de dijk.’
Een jaar nadat ik Roel geholpen heb bij het maken van een exportplan, bespreken we wat er van de plannen terecht gekomen is.
Schaarste aan personeel
‘Hoe komt het, dat je het zo druk hebt?’, vraag ik. ‘Op zich is het een goed teken’, zegt Roel. ‘We verkopen meer hoogwerkers dan vorig jaar, en we hebben nog een heel stel offerte aanvragen liggen. We zijn op zoek naar meer personeel, zowel voor de productie als voor de verkoop, maar we kunnen ze niet vinden. We doen wat we kunnen, maar op een gegeven moment is de rek eruit.’
Export doe je er niet even bij
‘Is tijdgebrek de enige reden, waarom export niet van de grond komt?’, vraag ik.
‘Ja en nee’, zegt Roel. ‘Jij had al gezegd, dat het opzetten van export is als het starten van een nieuw bedrijf. Dat hebben we met een korreltje zout genomen. Maar we hebben echt onderschat hoeveel inspanning export van ons zou vragen.
De Duitse klanten, die ons vinden via de website, stellen andere vragen dan we gewend zijn. Daar moeten we dus ook anders op reageren. Ook kost het meer moeite om zelf nieuwe klanten te vinden. Als je het dan druk hebt, dan kies je toch al snel voor het werk dat je kent. Ook dat is een knelpunt bij export.’
Belang en noodzaak van export
‘Welk cijfer tussen 1 en 10 zou je geven aan het belang van export in je bedrijf?’, vraag ik.
‘Nu een zeven, maar op termijn een negen’, antwoordt Roel. ‘We hebben vorig jaar natuurlijk niet voor niks een exportplan gemaakt. Onze hoogwerkers gaan lang mee. Om te kunnen blijven groeien, zullen we ook naar het buitenland moeten. Duitsland is wat dat betreft voor ons een logische keuze.’
‘En op welke termijn verwacht je dat export noodzakelijk wordt?’
‘Oeh, die vraag vind ik moeilijker om te beantwoorden’, zegt Roel. ‘Ons marktaandeel groeit nu nog in Nederland, maar het vlak wel af. Het is waarschijnlijk, dat we over 3 tot 5 jaar echt omzet uit het buitenland moeten halen.’
Uitvoering exportplan uitbesteden
‘Hoe ver ben je met de uitvoering van je exportplan?’
‘De website is vertaald in het Duits. Verder hebben we een begin gemaakt met de lijst met potentiële klanten in Nordrhein-Westfalen en Hessen, maar die is nog verre van compleet. Het kost veel tijd. We zijn een beetje huiverig om alvast de bedrijven op deze lijst te benaderen. Onze Duitse verkooppresentatie en offerteteksten zijn namelijk ook nog niet af’, reageert Roel.
‘Dus voordat je verder kunt, moet je eerst hiermee aan de slag’, constateer ik. ‘En dat lukt niet, omdat tijd voor export een knelpunt is. De uitvoering van je plannen kun je nog wel wat naar achteren schuiven, maar niet te lang, want dan ben je te laat als je de exportomzet echt nodig hebt’.
‘Precies’, zegt Roel.
‘Zou het een idee zijn om die klus uit te besteden aan een export professional zoals ik, met ervaring in Duitsland? Dat kost wel wat, maar minder dan iemand aannemen voor export. Zo boek je in ieder geval voortgang met je exportplannen en koop je tijd om nieuw personeel te vinden.’
‘Hmm, goed idee. Daar moet ik wel even over nadenken, maar ik kom er volgende week op terug’, belooft Roel.
Tijd als knelpunt bij export
Kom jij net als Roel tijd tekort voor export?
Zet de volgende zaken op een rijtje:
- Hoe belangrijk is export voor je bedrijf?
- Kun je tijd vrijmaken, door taken binnen je bedrijf anders te verdelen?
- Wil je iemand aannemen voor export?
- Is uitbesteden een optie?
Als export belangrijk is voor je bedrijf en je plannen vertraging op lopen door een gebrek aan tijd. Laat het dan niet op zijn beloop, maar onderneem actie. Ik help je graag een oplossing te vinden.
Neem contact op.